Sunday, December 5, 2010

Arsenal, Malaysia, dan Sultan bola

Sabtu lepas gua ada pegi kajang. Kajang ni adalah antara tempat-tempat istimewa di area lembah klang yang akan buat gua reminisce pasal negeri tumpah darah gua yakni kelantan. Sebab apa kajang=kelantan? Ni gua bagi list dali-dalil kajang=kelantan:

1. Kualiti turapan jalan di kajang adalah seperti lahanat, sama seperti di kelantan.

2. Traffic light cetek nak mampos. Nyala hijau 2 saat pastu merah teros.

3. Cina tua bawak motor EX5 dalam kelajuan 5km/h

4. Bersepah kedai tomyam tepi jalan yang menawarkan gadis kelantan bertudung likup berseluar ketat jubho apple sebagai waitress.

5. 6 jalan bertembung dalam satu traffic light. Ciri-ciri bandaraya kelam-kabut tajaan pembangkang.

6. Kajang adalah antara tempat-tempat rare di malaysia yang support pasaraya najis Billion, sama seperti di kelantan.

Sebenarnya ada banyak sebab lagi. Tapi gua malas nak nyusahkan lu orang baca 4 ribu dalil dalam satu entry. Kang takut nanti ada pembaca yang hantar mms gambar kote berkulup kat gua sebagai tanda protes.

******

Gua turun kajang sabtu lepas sebab ada parti arnab di kedai spec member gua di bangi. Dia ngan awek dia baru bukak bisnes kedai spec. Member gua ni dalam kompeni tu pangkat dia managing director. Memang gila babi. Umur baru 24 da jadi managing direktor. Gua baru nak terhegeh-hegeh jadi mat helpdesk terkachak. Apa nak buat. Gua takde awek berstatus jutawan. Awek berstatus hindhu pon xde. Life is GG.

Sebelom gua sergah kedai spec member gua, macam biasa gua akan tunggu member gua Ajis sebab nak gerak sekali. Gua berenti lepak di kedai tomyam kijang. Gua labuhkan pungkoq je zaaass gadis kelantan seluar ketat mai mintak order. Gua pajak order nescafe peng segelas. Tak berhenti gua usha pungkoq akak tu lepas dia amek order. Memang apple! Simetri hayunan pungkoq dia memang nice. Sambil gua nyala rokok sebatang, kat tv tengah pancar siaran langsung Malaysia lawan Thailand. Separuh masa kedua baru nak start. Gua usha score masih 0-0. Boleh tahan jugak team bola kita ni. Dapat ikat mighty Thailand sampai 2nd half.

Time tu semangat gua support malaysia jadi lain macam. Gua rasa 2nd half nanti kita boleh makan team thailand ni. Tapi ternyata sangkaan gua meleset. Start je whistle, malaysia stret main macam kudha. Bajet nak main taktik long pass + counter attack ala mourinho. Tapi sekor-sekor passing bola macam gampang. Passing dekat pon tak tepat ada hati nak pajak passing through jauh gaya gerard. Memang ke laut la gayanya. Sepanjang separuh masa kedua malaysia duk berkampung buat gotong royong bersihkan rumput kotak penalti dalam half sendiri. Gua jadi heran. Player malaysia dari segi teknikal memang out. Tahan bola fail. Passing bola fail. Malaysia gempak bila bab terjah menerjah kaki team lawan dalam kotak penalti. Nasib baik la ref malam tu bingai nak mampos. Kalau abang sub kidin jadi ref dah berkhembur penalti team thailand dapat itu malam.

Tapi malam tu gua paling kesian dengan coach kita yakni Ragagopal aka le profesor. Dah sebijik gaya penebar roti canai dah dia kat sebelah padang duk maki player tukar corak serangan. Malaysia bila start dapat bola, masok je half thailand teros hilang arah. Dah tak tahu mana nak pass bola. PHAIL! Apa lu orang tak prektis ke sebelom start game?? Dari kecik sampai besar keje lu main bola. Sampai ke tua ni takkan nak passing bola pon masih bingai macam lucas mahupon carragher?? Ada la sekali dua malaysia mampu counter attack. Tapi winger malaysia memang jenis cross tak pakai otak. Pakai biji pelir agaknya. Atau juga striker malaysia jenis tak pandai positoning. Bersepah bola bila cross takde orang sambut.

Habes je game gua ngan member gua duk pikir panjang sebab apa malaysia bodoh nak mampos dalam bola sepak. Hasil muhasabah bola adalah seperti beikut:

1. Player mesia skang jenis metrosexual. Jatuh sikit je sibuk duk repair rambut ngan spender. Gaya rambut pacak harus sentiasa simetri dan utuh. Nanti agen iklan shampoo rejoice senang nak notice. Main burok macam butoh pon takpa janji rambut maintain tegang lepas game!

2. Gua saspek training session malaysia main sebelah padang je. Sebab tu bila masok half thailand player mesia stret main macam khinzir jalanan. Ini semua arahan sultan bola sendiri. Baginda tuanku tak bagi training full pitch. Katanya membazir. "Kome main pon macam tahik hamster umah ak jeh. Tak payah cas-cas trening full pitch. Bek aku pajak buat pusat lumba kudha je kat sebelah tuh!"

3. Malaysia noob. Player mesia punya football knowledge on the field barai. Kaki plak tak boleh nak translate ape yang otak nak buat. Teknikal barai. Laju tapi barai. Cepat pancit. Muka gaya abang long tapi kena tolak sket tergolek tepi padang macam pondan.

4. Player mesia mat toceng tegar!!

******

Nasib baik malam tu usha nasri punya magik buat hati gua jadi sejuk balik. Duk atas ni selalunya tak lama. Tapi sementara ada kesempatan ni gua nak laungkan sket kepada alkhulul dan sekutu-sekutu klasemen beliau.

TAK MALU KA DUK BAWAH KETIAK BUDAK-BUDAK WEYH!!!!

No comments: