Thursday, April 14, 2011

Air Mineral Naik Harga

Setelah arakian lama tidak berbicara di laman sosial tersohor seantero dunia ini, kalini Yamtuan Al-Gaddafi kembali dengan nukilan-nukilandan puitis-puitis minda yang menggegarkan setiap ruang minda dan otak mereka-mereka yang rajin bekerja. Sebelum itu Yamtuan ingin memohon maaf kerana, maklumlah post terakhir adalahlebih kurang 42 tahun lepas, sewaktu baru memerintah Libya. Hanya kali ini sahaja baru ada sedikit masa untuk berbahas dengan warga warga PIB yang sekarang rata-ratanya sudah bekerja. Namun begitu,kelakuan dan identiti seorang ahli PIB masih lagi kekal dan terkesumat di hati setiap inci insan-insan ini yang rata-ratanya masih kekal tak guna. Sebab kekurangan post dari Yamtuan adalah bukan kerana malas,tapi kerana sedikit sibuk melepak di tempat kerja. Masa mengangur pula sibuk melepak di rumah. Jadi kekangan masa inilah yang menjadi penyebab kekurangan post,keretakan rumah tangga dan bisul di pipi.

Kali ini Yamtuan ingin berbicara mengenai topik yang sangat sensitif dan jitu. Harap-harap hasil perbincangan kita ini disimpan antara kita semua sahaja lah ya, antara pembaca-pembaca blog yang tegar ini, serta mana-mana manusia yang tersilap masuk ke page ini. Macam mana boleh tersilap masuk pon Yamtuan taktaulah. Dalam banyak-banyak web porn di luar sana tu, web ni jugak dimasuknya. Tak masuk akal betul. Kerja gila semua ini.

Pernahkah antara kamu semua pergi ke Mahkamah? Ya Mahkahmah. Tempat pesalah-pesalah dijatuhkan hukuman kerana melakukan kesalahan besar, kecil, bodoh atau berbahaya. Baru-baru ini, tanggal 22 Oktober 2010 Yam bergerak ke mahkamah untuktengok perbicaraan pekerja kedai ayah Yamtuan kerana ditangkap meminum air ketum. Atau Ketung dalam bahasa Tganu. Atau Ketuk dalam bahasa Puchong. Keadaan di sekitar Mahkahmah pada hari itu tenang dan aman, di level bawah. Seperti indahnya pantai di bawah sinaran cahaya bulan. Oh indah.

Naik sahaja satu tingkat, terus suasana jadi hablau dan hawau. Macam-macam orang dan macam-macam jenis kesalahan kita boleh tengok dan analisa. Ada budak sekolah yang kena gari, wa (Yamtuan direfer sebagai Wa dari point ini) syak dia pukul budak. Gengster sekolah kot. Tak pun skodeng cikgu pompuan kemudian curi panties. Tak pun curi mesin rumput tukang kebun then jual. Kecik-kecik dah bongok menyusah orang. Besar-besar ni candidate jadi sampah masyarakat. Cubala contohi Aweed menjadi insan berguna (sarcasm).

Nun di hujung sana ternampak sebahagian geng-geng cina 2 3 orang. Wa syak dari muka pukimak diorang ni AhLong. Muka memang ganas semua.Yang sorang tu muka jambu rambut merah, tapi dia tekan jugak muka nak bagi nmpak garang. Dah macam haram wa tengok. Nasib baik polis situ tak lempang. Wa tengok dulu keadaan dan suhu humidity macam mana, kalau memerlukan wa lempang dia sendiri later.

Lepas tu ada seorang ni yang kena gari. Kalau lu tgk dia, dari atas sampai bawah semua nampak jahat. Kalau budak-budak tengok mesti menangis. Kalau mak budak tengok mesti monopaus. Sampai begitulah jahatnya dia ni.

Tup-tup dia lalu btol-btol tepi wa, tiba-tiba terlanggar bahu.Wa terus panas. Celaka. Dia pusing je wa terus maki..."BUTOH HANG LA NAK HARAM. MUKA LU WA TGK KECIK BESA KECIK BESA KANG AKU TIBAI MAMPUIH TRUIH. JALAN TAK NAMPAK ORANG KA NAHARAM BODO?". Tapi tak ada respon. Pertamanya mungkin sebab dia cuak, dan gerun dgn kegangsteran wa. Peh muka wa pon orang tengok takut beb. Ataupun sebab keduanya sebab wa maki dalam hati.

Dihujung sana terlihat kelibat seorang pakcik tua. Pakcik ini sedikit serabai. Gaya macam orang tua lah. Tapi serabai. Bukan barai, serabai. Wa syak dia ni kena datang sebab kes seludup kain pelikat dari Thai. Tak pun curi beras ikut sempadan. Wa bukan nak mengata orang, tapi nampak gaya macam tu lah. Dia ikut geng kami masuk ke dalam hall mahkamah tu. Dalam hall tu ada banyak barisan kerusi. Ada hakim, dan seorang demi seorang pesalah akan masuk kedalam kandang kuda dan dibicarakan. Banyak orang jugak diorang handle dalam satu sesi. Lepas tuduhan dibaca, Hakim akan tanya sama ada dia mengaku bersalah, atau mintak dibicarakan. Yang mintak benda pelik-pelik pon ada. nanti kita diskas.

Lepastu kat side tepi ada polis yang menjaga prosiding atau dalam BI, proceeding. Polis sini wa bukan nak cakap la, tapi semua makan suap. Wa tak tipu lu mat. Tak caya lu tengok la nanti bila masuk mahkamah. Lu pegi tengok polis tu time dia makan nasi. Kalau tak suap macam mana nak makan ye dok.

Bongok.

Ok on the serius note diorg ni kadang-kadang akan cakap leh adjust la apa la, tapi jangan percaya depa ni. sama lahabau macam pesalah. Mana boleh adjust benda dah masuk court. Kadang-kadang rasa nak lempang jugak depa ni, tapi lepas tengok saiz badan dan senjata yang dipegang, niat terus kekal sebagai niat sahaja.

Arakian, tiba-tiba, muncul sa-orang gadis ayu di tepi. Pakai tudung, baik, memang baik habis, takda cleavage. Wa da zoom habis pun gagal. Apa yang gadis macam ni buat kat sini? Pada hemat Yamtuan memerintah selama 42 tahun, mesti la sebab laki dia yang barai perangai seperti kafir Quraisy dok membuat perangai anjing menyusahkan orang ramai.Dah cantik-cantik macamtu dok kawen dengan orang tak tentu hala buat apa. Malang sungguh. Kemudian, bila case seterusnya disebut, pesalah suruh masuk kandang, ada laki 4 5 orang masuk disitu, pastu tup-tup dengan pompuan cun ni skali masuk. Nohorom jahat jugak. Kesalahan aku tak berapa dengar sangat. Mungkin dia bebal mop lantai rumah bos dia menggunakan cangkul. Sapa tahu kan. Benda-benda bengap ni selalu orang buat. Terutama orang Klantan.

Lepastu muncul giliran pekerja ayah Yamtuan tadi, Sulaiman Hassan (Nama sebenar). Si dia ni antara perbicaraan paling lawak la wa tgk. Haha. Hakim baca pertuduhan, lepas tu option boleh pilih, nak mengaku salah atau dibicarakan. Dia pi bijak mintak suruh hakim buang kes.Apekah fungkirnya suruh hakim buang kes? Hakim tu pon aku rasa nasib baik tak ada rifel atau awi rafael. Kalau tak mau kena hentak dengan bontot rifel tu member wa ni. Last2 dia mengaku bersalah, tapi mintak tangguh keputusan hakim sebab nak kumpul duit dulu, sebab nak bayar denda tak cukup nanti.

Lepas tu wa pulang. Wa tak tau apa jadi seterusnya dekat insan-insan ini. Ada yang keluarga duk menangis dekat tepi, ada yang duk menangis sorang-sorang sebab tak ada sapa kasihankan. Ada yang kena gari sampai duk kepit-kepit seluar setiap 5 minit sebab nak garu telur tak boleh. Macam-macamlah.

Oleh itu Yamtuan al-Gaddafi ingin menyeru kepada ahli-ahli supaya kurangkan membuat aktiviti bergaduh, mencuri, membuat onar dan berdengkur. Cuba tukarkan aktiviti kepada yang lain seperti bergaduh dengan syaitan yg mengajak ke arah kemungkaran,mencuri hati gadis, membunuh lipas, dan sebagainya. Sesungguhnya hidup kita akan lebih cemerlang. Bak kata pepatah, bulat air, kerana pembentung. bulat Alkhalil, kerana jamkang.

Selamat Beramal.

7 comments:

woody said...

kizmak juga statement las.. hahahahah

ku.mahu.KAY.tahu said...

aiii..ak pon kene jugak last2..harem~
jamkang nie kalo ikot seksyen jenayah bleh ditahan di bawak akta 24/9 bawah akta racun merbahaya. So guys..beware

JeLoT said...

xpa. lu sorg je ade jamkang kay. hahaa

PeJoL said...

jamkang terbaikk!! haha

Tok Aweed said...

lu kalau tak puas hati ngan gua kita boleh settle kat meja hijau der..

syfq amr said...

aweed jgn marahhh.. bergurau2 manja.
huhu

PeJoL said...

aweed jgn buat2 sensitif plz