Sunday, August 21, 2011

Kemandulan Di Bulan Puasa

Salam berpuasa kepada semua ahli2 dan editor2 pemalas kuda sekalian. Gua buat entry ni time lepas azan subuh dek tak leh nk tdo sbb perut kekenyangan. Disebabkan kesian tengok gamba atok kita yang tersengih2 kat perairan miri sorg2 tu, gua nak updet sket la bagi dia ada hepi itu macam. First skali mcm biasa gua nak bagi salam carutan gunung berapi kat author2 yang berat jari dari ponggong dek malas nak hapdet. Gua tau, lu sendiri yang baca ni pon hari2 masuk blog harap ada org updet, tapi pulang hampa dgn sparuh pahala puasa satu hari burn sbb mencarut kat author2 pemalas sekalian. Gua pon malas nak carut panjang kes ni baru pkul 630pagi, kang xpasal2 credit dosa smpi esok.

Lately ni gua jadi lonely sket kes balek kuantan cuti raya 3minggu awal. Apa nak buat, cuti pon sendiri approve, xyah pegi usap cagu kaki boss dlu nk approve document cuti. Apetah lagi nak kene berenang 3hari tanpa henti untuk sampai ke perairan terdekat. Tu pon belom tentu penduduk kat situ petah berbahasa melayu. Perasaan rindu kat halaman Wangsa dan makhluk2 yg bertandang dan bertendang kat sana pon ada. Mana taknya, tiap2 hari ada ja yang join berbuka, puasa ke idak blakang kira. Janji peluh ketiak basah kes berjalan kat bazaar seberang jalan bertempelkan muka cas cas penat puasa yang penting. Cerita plastik itam sithick bersama milo ais tu tak payah nak ungkit la, gua tau tu cerita lama. Tp gua tetap was2 dgn rakan seperjuangan bulan Ramadhan neh.

Bukan la gua nak tuduh lu org tengah makan karipap berbuka smalam dengan muka bajet chineese look time neh, tp tang menda2 yang kurang perasan neh. Almaklum la kan, time2 tengah syok bosan kat opis. Kerja da makin kurang dek bos pon da malas sbb nak raya ni, bukak fesbuk sket, like 19org punya status, bkak blog sana sini sket, ada yang menarik hati sbb ada gamba awek swit tengah makan aiskrim cornetto pakai baju kurung, lu org pon bertandang la baca apa yang awek tu mengomel 5muka surat pasal aiskrim dia makan xsedap. Tengah syok dok baca, lu org naik boring, jari pon mula la nak terjah kat dua lubang yang terpacak kat muka korg tu. Saiz lubang tu da konpem xsama dek salah satu ekstra servis sket. Mula2 main raba2 ujung bulu idong kat pintu gua je, benti kejap kasik usha alat gerudi kot2 ada harta yang da mula nk sangkut, usha line kiri kanan sket, zaass, dua takuk punya jari korg benam. Korek tu gua konpem la smpai ada hasil. Dengan muka serius kening berkerut usha blog awek tu, sret lu tepel bawah meja, dah ilang pahala puasa xpasal2.

Puasa ni pon gua tau ramai rakan2 kita yg bekerja seperti bangla atau pun idak, ngantuk dia lebih sket tambah2 time pkul 10-11. Yang kerja shif xnampak matahari gua xleh nk komen la. Lunch hour konpem2 lu org berdengkur atas meja smpi kaki tertendang wayar komputer kes mimpi jatuh klcc. Lu punya dengkur gua xnak bagi pendapat la, mau satu floor opis kene clear ingat singa terlepas dari zoo negara. Lately ni pon gua ada dengar cerita dari hosmet2 yang ramai melawat Gua Hira' semenjak bulan puasa ni. Bertandang sejam dua pastu sambung kerja. Abes lu org berdengkur macam m4, lu org bgn pegi la menunaikan solat zohor. Tgh syok layan air sejuk2 gunung fuji kat tangan lu org, lu org pon mula buat yang sunat. Air yang xubah macam cendol sejuk tadi lu org buat 'rinse' mulut yang penuh air liur basi, apetah lagi buat ilang bau tungkik sambal tempoyak yg lu org bedal time sahur pukul 6stgh tadi. 3kali kumur, 2 kali je yang keluar balek. Sekali lagi tu da jadi collateral damage da.

Banyak lagi la menda2 yang boleh bagi lu org puasa lepas 1 syawal nnt dengan alasan puasa 6. Gua pon da malas nak banyak bunyi sbb gua tau skang ni mata sekor2 pon da mcm kene hentak dumbell 5kilo atau lu org tengah sebok nak kaver line kantoi ngan ceo baca blog kaler oren ni. Gua nak ucapkan selamat berpuasa kepada rakan2 dan semua umat Islam. Tinggal xlebih 10hari je lagi nak puasa, zakat jangan lupa nak bayar, yang atas laut tu gua xdak idea nak buat cmne, mungkin lu org boleh campak skeping 50 bagi kat dolphin2 tu buat bli rokok 5kotak. Yang bakal xbalek raya tu, gua ucap salam perantauan. Nak post lagu raya kat wall lu orang kang, ada menangis kat bawah meja makan smbil kunyah kuih raya.

No comments: