Thursday, February 12, 2009

Dalam Negara

assalamualaikum,

Kelana Jaya,Jumaat,13 Feb 2009,2.55 p.m - Sisa-sisa hidup di hari Jumaat sebaik sahaja menunaikan tanggungjawab sebagai seorang muslim dengan melaksanakan perintah Allah S.W.T iaitu solat Jumaat seharusnya perlu dimanfaatkan sepenuhnya dengan melakukan perkara-perkara berfaedah,misalnya,tidur,menembak 'Hunter' di dalam permainan pelbagai-pemain 'Tinggalan Untuk Mati',membaling 'Bangsuluh' ataupun lebih dikenali sebagai 'Flashbang' atau 'FB' seperti yang disebut-sebut oleh sesetengah golongan bawah umur,berperut besar dan aktif bersukan kepada musuh.sebelum menunaikan solat,santapan tengah hari telah dilaksanakan di Warung Mamak sekitar Kelana Jaya berdepan dengan Pusat Snuker Sam Chong.Dikala menyantap,mata terpaku/tertarik dengan artikel dalam akhbar tempatan yang baru-baru ini kecoh akibat perbuatan melompat-lompat oleh sesetengah ahli politik.sesiapa pun akan tertanya-tanya apa yang perlu dikecohkan dengan aktiviti melompat-lompat ini.mungkinkah perlakuan ini seperti beruk-beruk di jalanan yang menyalahi undang-undang Timor Leste seperti yang termaktub dalam perlembagaan Kedah Maju 2010?

Perlakuan melompat-lompat ini bermaksud, seperti yang dipetik dari Kamus Poket keluaran Pelangi,melanggar kesetiaan terhadap satu-satu parti politik dengan melaksanakan pengeluaran dari parti untuk menyertai parti yang lain.Kegiatan yang dilakukan di Negeri Perak ini telah membawa satu perubahan terhadap pentadbiran negeri Perak yang baru diterajui oleh Pakatan Rakyat semenjak kemenangan di PRU 12, Mac 2008.Sebagai balasan, pentadbiran negeri ini telah diambil oleh parti yang sudah lama bernaung di Tanah Melayu ini iaitu parti Barisan Nasional (formerly known as parti Perikatan). walaubagaimanapun, tragedi ini telah mengundang kontroversi,rasa tidak puas hati,sifat amarah dan mazmumah oleh ahli-ahli Pakatan Rakyat dan juga penyokong-penyokong nya.

Pakatan Rakyat

jika dilihat dari perspektif pakatan ini,sudah tentu kejadian ini adalah sesuatu yang mencetuskan rasa tidak puas hati kerna kerajaan negeri tersebut tumbang dengan terjadinya perlompatan parti ini.ramai yang berpendapat perkara ini terjadi kerna taktik keji iaitu rasuah digunakan untuk menggulingkan kerajaan negeri tersebut.wang sogokan diberikan kepada beberapa ahli politik yang terlibat untuk dengan tujuan memenangi kerusi dun.

Barisan Nasional

dari perspekif parti ini pula,ini adalah keputusan yang menggembirakan.namun,tuduhan rasuah pasti dinafi kan.penyokong-penyokong parti lebih bersifat bertahan disebalik segala tuduhan,tohmahan,makian,cacian yang dilemparkan kepada Luis Pereira.

Asfirdaus Asri

dari perspektif asfirdaus pula, beliau yakin kejadian ini pasti melibatkan rasuah.ia sudah menjadi lumrah,duri dalam daging bagi sesiapa pun yang melibatkan diri dengan arena politik.persoalannya ialah respon yang diberikan oleh kedua-dua parti.BN didapati lebih bersifat bertahan dan tenang dalam insiden ini.pada awalnya,terdapat juga beberapa pemimpin parti ini yang 'melenting' pabila adun bota mengambil tindakan untuk keluar parti dan menyertai PKR.namun, setelah Perak berjaya diperolehi mereka lebih selesa mendiamkan diri.mereka bertindak agak bijak untuk dalam menangani isu ini.untuk PR pula,respon nya lebih agresif.ini disebabkan oleh kehilangan kuasa dalam pentadbiran Perak.Asfirdaus tidak menyokong tindakan yang dilakukan oleh penyokong-penyokong parti ini seperti rusuhan,membaling batu ke arah kenderaan baginda tuanku Sultan Perak.lebih memeritkan mata memandang pada orang Melayu kita sendiri yang ramai menyertai rusuhan-rusuhan ini.insiden ini seperti memberi 'lampu hijau' kepada kaum-kaum lain untuk mengambil tindakan yang lebih agresif yang akan menyinggung 'Ketuanan Melayu'.tindakan Ir Nizar untuk meninggalkan kediaman menteri besar dalam tempoh 10 hari secara aman adalah sangat bijak dan 'wise'.disamping itu beliau juga berkata bahawa 'Sekarang saya berhijrah sebentar,saya akan kembali.Insyaallah'.ucapan yang rasional,bijak dan menunjukkan kewibawaannya.kita semua cuma tunggu dan lihat tindakan Najib Tun Razak dalam isu ini.jika pemimpin yang melompat-lompat ini diterima.ia pasti akan menjejaskan kredibiliti Najib sebelum beliau menjadi Perdana Menteri kerna mereka yang melompat ini disyaki terlibat dengan rasuah.sungguhpun politik wang adalah lumrah,namun jika terang-terangan dilakukan tanpa bersalah akan menimbulkan kemarahan rakyat.

segala pendapat boleh dicampak kan ke dalam jeritan kanak-kanak riang.pendapat membina adalah sangat dialu-alu kan.dan sila elak kan 'personal attack' kepada pemberi komen mahupun pencoret post ini.sesiapa didapati bersalah akan dikutuk sebagai hindhu.batu nisan kamu akan tercatat 'Nama kamu,seorang (bapa/ibu/anak/datuk /nenek/cucu/cicit/moyang) yang hindhu bak'.

sekian,terima kasih.

assalamualaikum

8 comments:

PeJoL said...
This comment has been removed by the author.
PeJoL said...

aku sokong pendapat as tuh...
BN maybe nampak lemah kerana accept orang yg dalam tuduhan rasuah join...n kenapa lepas ADUN yg dituduh tu melompat, kes tersebut ditangguh????
tp aku xtau rr sejauh mana benarnyer cerita berkenaan wang sogokan yg diceritakan oleh orang ramai.....
tp aku juga xsokong penyokong pakatan rakyat yg mencemarkan institusi beraja...
www.daulattuanku.com.my

opah said...

ak xbce posting nh
tp nk komen gak
ak rase pnyokong PR dh mabuk dgn rasukkn dr pemimpim dorng nh.
smpi snngup mnunjukn kebodohan dorng dgn mncemarkn institusi di Raja. yg kononnye brjuang adalah MELAYU!!
yg dok sedap tngk smbil isap semporna n pekene air teh CINA. ske btol dorng ble dpt pergajahkn melayu dr PR ntok isu nh.indu xyah nk ckp la mmg da dsar pelembagaan nenek moyang dorng da ntok memsusukkn negeri orng.

so papehal pon pk rasional dlm mengambil pape tindakan ...

why.don't.you.ASK.me? said...

eh knape ade comment kne del?
komen 'personal attck'?
hehe.

ku.mahu.KAY.tahu said...

ermm
post yg membangkitkan semangat
gud job first of all to the person who post this

dr pendapat ak
najib takkan amik 2 ekor kata puru itu di dalam parti dan memandangkan tempat itu sudahpon diisi dgn orang yg baru dan 2 ekor katak puru itu pon sudah mula di bicarakan di mahkamah atas kesalahan mereka..sejauh mana kebenaran dan strategi mereka wallahualam kerna dr ak buat cerita dan tomahan..bayek ak pikir ape yg ada kt depan mata

PR
hmmm...bg ak it supposedly stands for parti RADIKAL kerna mereka sgt radikal smbil minum kopi Radix dan Radix Cola memandangkan Coca Cola sapot Israel...otak takda tp suka buat onar...walopon golongan professional yg terajui..tapi rasanya pon tkdak papa...dan yg kelakarnya dulu org BN lompat kita tak kata papa...setel bayek..takdak pon pulau hambur baling batu kat kereta...tp kalau deypa yg kena..tu diaaa...maki hamun smpi Sultan pon kena...la nie Sultan sudah murka...apa mahu dikata~~

why.don't.you.ASK.me? said...

there seems to be a supporter supporting the sultan decision.
a group of NGO's have given a memorandum to the Sultan Selangor to support Sultan's power in order not to be looked down.

GER said...

ahhh...sume gila duitt..gila kuase...biar ar org2 alim ulamak jd YB...cam nik aziz...aman je kelate siap every jmaat pag ade usrah dr MB dorg...pulang la ke jalan AGAMA...

why.don't.you.ASK.me? said...

politik=duet
komfirm.
nik aziz aku xtau.
tp so far nik aziz adalah pemimpin yang paling bersederhana.