Thursday, April 23, 2009

Suami BOROI, Keluarga BAHAGIA

diakala kebosanan dan tgh stretching nk blk ke umah...aku ade terbace 1 artikel ni...harap2 pejol dpt memberi sepatah dua kate dlm bentuk pandangan mahupon pendapat mengenai artikel ni...mgkin post kali agak "kedewasaan" kerana membabitkan perkataan suami, isteri dan juga keluarga...harap maaf kerana ini adelah kali pertama sy memblogkan diri....selama ini hanyalah menjadi "tukang komen"...sekarang tanpa melengahkan mase sy mempersembahkan :

SAYA ada membaca satu artikel di dalam akhbar baru-baru ini mengenai isu
suami boroi. Dalam ulasan artikel berkenaan seolah menceritakan bahawa
suami yang boroi menandakan mereka sangat bahagia hidup berumah tangga.

Saya berkahwin 3 tahun lalu, dan mempunyai seorang cahaya mata. Di awal
perkahwinan suami saya berbadan kurus dengan berat lebih kurang 59 kilogram
dan berperut leper. Namun setelah 3 tahun berkahwin beratnya mencecah 72
kilogram dan perutnya sudah mula membuncit seperti wanita mengandung 3-4
bulan. Namun dia masih sihat dan tidak dirundung penyakit. Jika benar
artikel berkenaan, benarkah perut suami saya yang buncit itu tanda dia amat
bahagia hidup berumah tangga dengan saya?


ISTERI HORNY,
Hulu Langat.


JAWAPAN
Isu ini telah didebatkan berkurun lamanya. Lelaki akan bertambah berat
badan setelah berumah tangga adalah suatu perkara biasa dan ianya pasti
berlaku. Lelaki bujang lebih cenderung hidup aktif, kurang makan dan kurang
waktu rehat. Ke sana dan ke mari bersama teman-teman dan setiap masa
dipenuhi aktiviti. Malah waktu dan pola pemakanan mereka juga tidak
menentu. Lebih-lebih lagi lelaki yang hidup berjauhan dari keluarga.

Oleh itu hampir kesemua lelaki bujang berperut leper dan berat badan mereka
sekitar 48-60 kilogram. Namun setelah seseorang lelaki itu mendirikan rumah
tangga, dari tahun ke setahun berat badan mereka akan bertambah. Ini adalah
kerana mereka sudah tidak lagi hidup aktif. Lebih banyak masa dihabiskan
bersama anak dan isteri di rumah. Jadual makan yang teratur, tambah apabila
mendapat isteri yang pandai dan gemar memasak. Hampir semua lelaki
berkahwin dengan tujuan untuk makan di rumahï. Lelaki akan merasa selesa
setelah berkahwin kerana ada isteri yang akan menyediakan makanan dan mudah
bagi mereka untuk makan.

Berbanding wanita. Wanita yang hidup bujang masih
tetap memasak. Jadi mereka akan terus memasak setelah berumah tangga malah
menurut kajian wanita akan lebih minat memasak setelah berumah tangga.
Mereka didapati akan mula gemar mengumpul resepi dan menonton rancangan
masakan. Mereka akan mula tertarik dengan aksesori dapur seperti set kuali,
periuk dan alatan-alatan memasak walaupun pada zaman bujang mereka tidak
bergitu. Apabila dapat menyediakan satu hidangan untuk suami dan melihat
suami memakannya, isteri akan merasa cukup puas. Itu Hakikat!

Setelah berumah tangga, kebanyakkan lelaki tidak punya banyak aktiviti yang
dapat mengeluarkan peluh. Hanya aktiviti seks sahaja yang dapat
mengeluarkan peluh dan menjadi medium utama dalam pembakaran lemak mereka.
Jadi lemak dari pemakanan mereka akan mula berkumpul di perut.
Lama-kelamaan perut mereka akan mula membuncit atau dalam istilah lain boroi
Terdapat 2 jenis lelaki boroi, pertama lelaki dengan berat badan
yang bertambah, bertambah gemuk dan berperut buncit, manakala jenis kedua di
mana lelaki itu akan bertambah berat badannya tetapi masih lagi kurus cuma
bahagian perut sahaja membuncit.


Walaupun saintifik tidak dapat menjawab bahawa lelaki yang boroi tanda
mereka bahagia hidup berumah tangga, tetapi melalui kajian ianya terjawab
dengan mudah. Hampir 92% lelaki berkahwin akan boroi setelah 2 tahun dan ke
atas tempoh perkahwinan. Malah statistik penceraian juga melaporkan hampir
89% kes penceraian berlaku kepada suami yang “slim” dan masih tampan.
Berbanding kadar penceraian yang melibatkan suami boroi hanya sekadar 19%
kes penceraian.

Mungkin anda terperanjat sekarang namun itulah hakikatnya.
Jadi beruntunglah kepada mereka yang mempunyai suami boroi. Dan menurut
kajian lagi, lelaki boroi lebih penyayang dan berfikiran jauh dan lebih
mementingkan hidup berumah tangga.


Persepsi lelaki dan wanita cukup berbeza. 97% suami mula jemu atau
mengelak untuk mengadakan aktiviti seks bersama isteri mereka apabila
wanita itu mula gemuk, semakin tidak terurus, kurang perhatian kepada
suami, melebihkan anak-anak dan apabila si siteri tidak lagi menitik
beratkan penampilan. 97% kes penceraian datangnya dari masalah isteri yang
sebegini.

Jadi awas dengan penampilan anda. Namun sebaliknya pula bagi
isteri. Isteri tidak memandang ke arah rupa paras suaminya setelah
berkahwin. Cukup sekadar menyisir rambut dengan kemas dan berpakaian kemas,
isteri akan terus setia menyayangi suaminya meskipun si suami semakin bulat
atau perutnya semakin membuncit dan ada di antara mereka yang
mempunyai perut yang seolah-olah mahu meletup.. Selalunya suami akan terus
mengimpikan isteri yang cantik dan menarik sepanjang usia perkahwinannya
tetapi isteri hanya sekadar mengimpikan suami yang bertanggung jawab dan
penyayang dan paras rupa suami seperti boroi, botak dan bau badan bukan
lagi ukuran buat mereka sepanjang tempoh perkahwinan.

Nampak sekali dunia ini tidak adil, namun itulah hakikat yang harus diterima sejak azali lagi.
Oleh itu pada zaman dahulu kala hampir 77% wanita yang berkahwin memakai
susuk untuk memastikan suami mereka akan terus setia dan tidak berkahwin
lain. Lihat sahaja potongan pinggang mereka yang digelar pinggang kerengga,
buah dada yang munggil dipadankan dengan kebaya ketat, punggung yang padat
dan bersanggul tinggi, bagi mereka itulah kekuatan seorang perempuan.

Dari sudut lain pula mengatakan lelaki memang akan mudah buncit selepas
berumah tangga atas faktor hubungan seks.

Kembali kepada persoalan anda, jadi kesimpulannya, suami yang berperut
buncit tanda mereka bahagia hidup berumah tangga adalah benar, seperti yang
telah anda baca pada artikel berkenaan. Tetapi awasi suami anda, walau pun
mereka berberut buncit tetapi pastikan mereka kekal sihat. Anda sebagai
isteri berperanan besar untuk memastikan menu yang dimasak buat suami dan
anak-anak adalah menu yang sihat. Kurangkan minyak, gula dan garam. Amalkan
pemakanan sihat sekeluarga.



P/S: KOMEN ANDA???Big Grin


sekian terima kaseyy~

15 comments:

why.don't.you.ASK.me? said...

pejol lom kawin.
tp bahagia.
pejol bersukan?
adekah...
...

opah said...

bintatt toronn!!!

billy aman said...

huhu..survey ak wt besenye result de berat ko skang akn terbalik ble ko kawen.. klo 57 nnt jd 75.. so on n so forth. so pepandai r cri figure yg sesuai skang..grgrgrgr..>:)

syfq amr said...

1. adakah alasan utk kaver diri sndiri boroi?

2. kalau bini yg boroi cmna wey? (boroi yg normal, bukan akibat perbuatan laki)

-vulautti-

GER said...

kalo berat aku skrg 75kg...nnt da kawen jd 57kg la eh??bes gilerr~

ku.mahu.KAY.tahu said...

kire kurus bak la ak pas kawin nie
hahahaha
siap la korg ngn bini korg nnti
kene kebas ngn ak
hahahaha

JeLoT said...

adekah aku pule mangse perkahwinan??

nazirhussin said...

gile stylo pakar kaunseling nih. ayat die memang kachak siol! haha.

so aku assume aku tinggal tulang aje lah nanti ye tak. skang ni berat da 60kg.

eh post la pulak pasal kes suami gagal memasukkan buah *ehem* ke dalam *ehem* isteri. kaman2. kite perlukan lebih info, bahye nanti kalo isteri hanta surat ke kaunsellor akibat kesalahan yang sama.

billy aman said...

haaaa. kes ger kay ngn nazeer nie ak rse korg da kne plan wat wasiat tempah nisan etc etc.. haha..sng je, ger kancil susa2 bg kt ak..kay guitar tu cmpak je ke mari..nazeer ko xperlu r wasiat kn kedai2 ko kt ak..xinterested..grgrgrgrgr

why.don't.you.ASK.me? said...

bgaimana kepada lelaki yg memiliki **** yang besar tapi pendek dan padat?hanya bermain di bibir2 air?

ku.mahu.KAY.tahu said...

hahahahaha
gilo ko tknk billy
asset tu
perniagaan yg untung juta2 tu ko taknk
dosa dol tolak rezeki
hahahaha
amik kedai nazir
pastuh buat hotel
ameeth hotel~

zopakkun said...

haha.baek.ape kate kite wat section cm dalam magazine?
section KELAKIAN dan KEKELUARGAAN diserahkan kepada ger :)

PeJoL said...

nampak sgt aku bahagia....
tp ger lagi bahagia la dr aku???
dem...

nazirhussin said...

haha billee berselindung di sebalik ayat tak interested, sebab nama dia dah ada sebagai pewaris kot. haha. reverse psychology neh.

wei grgrgrgr tu bunyi po? aku gagal menafsirkan sejak sekian lame dol. btw aku stuju ngan cadangan zopak. ask, **** = peha?

why.don't.you.ASK.me? said...

sala tu zir.
**** = kaki