Friday, May 29, 2009

Fakta - Fakta menarik lawatan ke Melaka Raya

1. 1%

Ya, 1 percent.
perkataan makan, tidur, rokok sebatang, lepak, minum dan kena saman sahaja yg didapati
berasas dan membawa makna dalam perbualan. Yang lain hanyalah bual-bual sampah. Buktinya?
sepanjang perjalanan tersebut, kadang-kala kami berbual tentang hal kisah tok aweed,
dan hal tok aweed kadang kala adalah sampah.

maaf atas kesalahan ayat post diatas. Bukan kadang kala, tapi selalunya hal tok aweed adalah sampah.
Harap maaf sekali lagi.


2. Malek Noor dan kisah cinta

Perasankah anda pada satu ketika dahulu, Malek Noor pernah berlakon dalam sebuah filem romantis dan aksi. Dalam filem tersebut malek noor cuba utk berlagak romantis dan malangnya, tidak menjadi. Anda sendiri boleh bygkan sekiranya ada mamat tough yg tiba-tiba menjadi romantis, mestilah geli bukan? sejak itu saya berikrar tidak akan melihat atau menyaksikan perbuatan sebegini lagi, sebab ianya boleh menyebabkan kerosakan minda. Namun begitu ikrar itu berkecai begitu sahaja, apabila tidur yg enak di waktu pagi dikejutkan oleh suara seseorang bergayut dengan manjanya.
oh...

3. Keras di luar, Lembut di dalam.

Begitulah keperibadian Tok Aweed. Di luar mungkin perwatakannya ganas, selalu mencerca dan mengeji serta bersikap ganjil ketika makan. Tetapi setelah dihalusi oleh kaedah tertentu, didapati peribadi didalamnya terlalu lembut, seperti kerandut telur. Dia juga mempunyai perasaan kasih dan sayang, ingin bebas , suka berkarya, berimaginasi tggi dan memerlukan kasih sayang. Kadang-kadang sahaja terzahir kelembutan hati Tok aweed ini. Sesiapa yg bertuah sahaja mampu melihatnya.

4. Bertolak dahulu , plan kemudian.

Itulah sinopsis lawatan ke Melaka, overall.

5. Keunikan Pasukan ingin berhibur

kanak-kanak bawah 12 - percuma
remaja sekolah - RM 2
dewasa - RM 5
dewasa (ahli ingin berhibur) = Rm 18

hal ini terjadi setelah pelbagai kerosakan yg berlaku dalam muzium. Uniknya menjadi ahli ingin berhibur adalah harga tiket dinaikkan, berbeza dgn menjadi ahli persatuan lain yg benefitnya mengurangkan harga tiket.Jarang ada persatuan seperti ini.

6. Sikap Malas membantu ekonomi.

Kemalasan adalah tunjang kepada pemangkin ekonomi negara. Kemalasan juga membolehkan seseorg itu menyara keluarga dan membiayai yurang pengajian.
Buktinya? Pada satu ketika, di kota a famosa, ahli-ahli pasukan berasa sangat malas untuk berjalan dan begerak dan berhasrat supaya pemandu dihantar ke kenderaan yg diparking jauh
menaiki beca, dan kembali ke lokasi tadi untuk mengutip ahli pasukan yg ditinggalkan. Kemalasan ini hampir membolehkan si pembawa beca mendapat keuntungan dan hasil titik peluh untuk menyara keluarga.
So selepas ini, jika ada org mengutuk dan mencerca anda malas, ketahuilah bahawa anda salah seorg penjana ekonomi negara,

7. Perbuatan pajak adalah universal

Ini dapat dilihat ketika lawatan ke model istana melaka. Ketika habis lawatan, abg penjaga disitu telah ditanya oleh Teloq tentang Tuah bersaudara, yg kewujudan merekabyk dipersoalkan. Ketika berdiskusi, abg itu berkata mmglah wujud dan etc2, tiba2 wujud pula diskusi oleh abg tersebut tentang org melayu dulu-dulu semuanya besar-besar belaka, spt yg cuba dibuktikan dgn kesan yg dipercayai tapak kaki Tuah di periginya. Disini timbul kekeliruan, jika org dulu semuanya besar-besar belaka, mestilah keris mereka pun besar juga. ini tak. kalau keris sebesar itu dan manusia sebesar yg dikatakan, adakah pahlawan dahulu membawa pisau lipat ke medan perang? Bayangkan situasi ini ketika org dahulu sedang lepak membuang kulit limau menggunakan "pisau lipat" itu , tiba-tiba org ajak berperang, "eh jom g perang" , maka terus tanpa segan silu menggunakan keris yg sebesar pisau lipat yg digunakan untuk membelah buah td untuk berperang? Oh dgn menaiki apa? kuda? kuda pon besarkah dahulu? oh buah limau tadi adakah sebesar kacang sahaja untuk org dahulu? atau sebesar buah kelapa?

Namun begitu kita tak boleh salahkan sesiapa dalam hal ini. Hal ini kerana perbuatan pajak ini sudah wujud ketika pembukaan kota melaka lagi.Ingatkah dialog Parameswara ketika sedang asyik melihat anjing peliaraanya ditendang oleh seekor Rusa (rasanya rusa) ?

"Oh sungguh gagah sekali haiwan disini, Beta amat teruja melihat kejadian tadi. Beta rasa amat sesuai kita berkerajaan disini.."

.......

"Memanda menteri, pokok apakah yg kita sedang berteduh ini??"

Ok situasi sekarang adalah sgt genting untuk masa depan memanda menteri. Sudahlah baru sampai ke tempat tersebut, hutan tebal pula, penat, tak sempat berehat dan tak kenal tumbuhan pula. Takkanlah dia nak menjatuhkan air muka dia di depan hulubalang dan orang ramai ketika itu? Jatuhlah kredibilinya nanti, dan berkemungkinan besar akan dipandang hina oleh rajanya sendiri. Mata-mata pula sekarang sudah merenungnya dengan muka serius memerlukan jawapan, Raja sudah penat menunggu..
oleh itu kesimpulannya?

"Oh ini pokok Melaka tuanku...."

Anak haram punya memanda menteri. Dipajaknya nama melaka. Bagilah nama sedap sikit.

10 comments:

nazirhussin said...

"Tetapi setelah dihalusi oleh kaedah tertentu, didapati peribadi didalamnya terlalu lembut, seperti kerandut telur."

WTF? hahaha. calling for paan tha flasher nih.

yup, tok aWeed suka tulis lirik lagu. kan tok?

Tok Aweed said...

mmg gua berhati lembut. terutama pabila bersama mana2 'lelaki hitam' di atas katil. ada udang di sebalik mee rebus tuh.

tapi pape pon, hati gua mmg halus. hanya warga2 hitam saja dapat mendalami hati tulus gua.

tak caya tanya nazir. betol dak nazirudin al-wahabun ghapla jingga?

syfq amr said...

haha. sori tok aweed. terpaksa memajak anda di dalam post.

zopakkun said...

malik noor?dem y'all.haha

terbaek.terutama bab pajak memajak name pokok tu.wakaka

ask said...

tok aweed mmg manje.sebulan aku tidur ngn die.aku tahu mane tahi lalat sume.wahahaha!

Mh said...

hahahaha.ada sapa2 panggil aku?babi nye tok aweed tau semua lokasi tahi lalat.lagi2 di alur buntut belah kiri kan?curiga2

PeJoL said...

siapakah yang bergayut di waktu pagi???suara manja lak tuh

Mh said...

aku taget zopak

nazirhussin said...

tok aWeed : betoi. tapi gua mane itam. tanned kut.

syfq amr said...

ye.. btol tu... aku pon x hitam juge... aku kroni pidus skrg... geng chinese look... hahaha